Szociális készségek

Vannak ugyan olyanok, akik háttérbe szorítják a szociális készségeket és nem is ismerik el azok fontosságát, de ezek az emberek azok, akik nem ismerik fel, hogy az emberi kapcsolatok miként is tudnak támogatni minket a siker elérésében. De nem is kell mindjárt ilyen messze mennünk, gondoljunk inkább csak bele gyerekkorunk vagy felnőtt létünk során megélt hétköznapi  vagy éppen sorsfordító helyzeteinkbe. Vajon mennyivel alakulhatott volna jobban egyikünk-másikunk sorsa, ha megtanítottak volna nekünk olyan szociális készségeket, mint a megfelelő hallgatás, a pontos önkifejezés, a személyes vagy szakmai elutasítás kezelése, vagy akár azt, miként csináljunk jól, kezeljünk higgadtabban egy nyilvános szereplést vagy egy kisebb csoport előtti megszólalást.  Pedig az utolsó pontban felhozott probléma kezelésére Dr. Amy Cuddy a Harvard Egyetem ügyvezető oktatója egy nagyon egyszerű módszert javasol: egész egyszerűen adjunk más értelmezést a megélt érzelmeinknek, vagyis fogalmazzuk át szorongásunkat izgalommá és a negatív stresszt éljük meg pozitív stresszként. Nyilván ez sem olyan, ami biztosan elsőre a megfelelő módon sikerül és soha többé nem éljük meg rosszul az ilyen szituációkat, mindazonáltal a folyamatos és tudatos alkalmazása mindenképp pozitív eredményre fog vezetni. Képzelje el, mennyivel sikeresebbek lennének az emberek, ha jobban tudnának kommunikálni?!?

A vállalkozói készségekhez, a megfelelő vállalkozó szemlélet és működés kialakításához az alábbi szociális készségek kapcsolódnak.

Társadalmi felfogás: vagyis képesség arra, hogy pontosan érzékelni tudjuk az érzelmeket, mások vonásainak megváltozása mi jelent, milyen szándékot rejt.  Mikor is vehetjük ennek hasznát vállalkozói létünk során? Például prezentációk során a befektetők és az ügyfelek számára, vagy a megfelelő partnerek és alkalmazottak vonzása és kiválasztása, illetve a különböző üzleti tárgyalások lefolytatása során.

Benyomás kezelése: Ez tulajdonképp egy taktika, amelynek célja, hogy másokban tetszést keltünk és kedvező első benyomást alakítsunk ki. Ezen készség jól jöhet a finanszírozás megszerzése,  legfontosabb alkalmazottak bevonzása és kiválasztása, valamint az ügyfelekkel és beszállítókkal való kapcsolat tekintetében.

Meggyőzés és befolyásolás képessége, vagyis el tudjuk érni azt, hogy megváltozzon mások hozzáállása vagy viselkedése, az általunk kívánt irányba.  A relevanciája ezen képességnek nem megkérdőjelezhető pl. a finanszírozás megszerzése, a kulcsfontosságú alkalmazottak toborzása, ügyfelekkel és beszállítókkal való foglalkozás, tárgyalások lebonyolítása kérdéskörben.

Társadalmi alkalmazkodóképesség: vagyis azt feltételezi adott személyről, hogy képes alkalmazkodni vagy akár komfortosan érezni magát a társadalmi helyzetek széles skálájában. Ez természetesen a különböző idegenekkel kiépítendő üzleti kapcsolatok (pl. hideghívások), és munka során a különféle háttérrel rendelkező emberekkel való együttműködés során elengedhetetlennek bizonyul.

A legújabb megállapítások azt mutatják, hogy az üzleti szövetségekben a hagyományosnak tekinthető jogi dokumentumok és kilátásba helyzett jogkövetkezmények helyett a részt vevő partnerek közötti pozitív kapcsolat a hatékonyabb visszatartó erő egymás kizsákmányolásától vagy más módon történő hátrány okozásától. Vagyis láthatjuk azt milyen eredményeket hozhat nagyban ez a fajta működés, javasolt tehát ezt már kicsiben, a folyamat elején is alkalmazni. A javaslat tehát az, hogy a megfelelő készségek kiépítése és fejlesztése mellett érdemes hasonló gondolkodású és célú vállalkozókat, társakat keresni és megfigyelni őket, beszélgetni velük. Mindez nagyban segítheti az üzleti terv tökéletesítését is.