Vízió és jövőkép
A jövőkép alapvetően a jövőbeni eredményekről szól, vagyis arra a képességre utal, hogy adott személy, szervezet „láthassa a láthatatlant”, ezáltal lehetővé téve az összkép megtekintését. A jövőkép alapvetően a tehát magába foglalja az álmokat, célok összességét a megvalósítani kívánt projekt, fejlesztés vagy vezetni kívánt cég számára. Nemcsak a jövőkép megalkotása elengedhetetlen, de ugyanilyen fontos, hogy írásbeli nyilatkozat formájában is létezzen, amelyet el lehet juttatni befektetőknek, ügyfeleknek. Egy vállalkozónak nagyon tisztában kell lennie a céljaival kapcsolatban, képesnek kell lennie elképzelni a fejlesztés piacra kerülését, a vállalat célját és jövőjét a fejében
A jövőkép tulajdonképpen egy energia, amely a vállalkozó szellemű projekt gazdát, majd vállalkozót és közvetlen csapatát irányítja. Képessé teszi őket a felfedezésre, a kihívásokkal szembe menni, és arra, hogy merjenek ragaszkodni a kitűzött célokhoz és elhatározni, majd meglépni mindazt, ami a sikerhez szükséges. A vízió az, ami létrehozza, megalapozza és kulcsfontosságú eleme is egyben annak a kultúrának, amelyen elindulhatunk az alkotás, az értékteremtés folyamatán és a későbbiekben létrehozandó vállalat alapját is képezheti. Ez tudja ösztönözni Önt és azokat az embereket, akiknek az elkötelezettségére szüksége van, hogy cselekedjenek konstruktív változás érdekében egy olyan jövő felé, amelyet mindannyian látni akarnak.
Ha tehát röviden össze akarjuk foglalni mire kell képesnek lennie a vállalkozásba vágó személynek annak érdekében, hogy megfelelő jövőképet tudjon alkotni saját maga és csapata számára, ezek az alábbiak:
- El tudja képzelni a jövőt.
- Tudjon jövőképet készíteni az ötletek megvalósításához.
- Vizualizálni tudja a jövőbeli forgatókönyveket, hogy ezzel segítse az erőfeszítéseket és a cselekvéseket.
A jövőkép végülis tehát mind az az alap, ami elősegíti a vállalkozás következő lépését, amin maga a stratégia is alapulhat. Aki jövőképpel és stratégiával egyaránt rendelkezik, annak nem kell aggódnia a pénzügyek vagy a veszteség miatt, hiszen az elejétől kezdve több forgatókönyve létezik arra vonatkozóan, hogy mit fog tenni, és hogyan éri el céljait.
A vízió és a stratégiaalkotás igencsak összetett feladat: meg kell határozni hogy mit akarunk elérni, milyen problémát tudunk ezzel kezelni és kiknek teremtünk mindezzel értékeket és hogyan tudjuk ezen értékeket megteremteni és üzleti célokat elérni, végül pedig mi a motivációnk ezen nagy feladat véghezviteléhez.